Mapowanie Strumienia Wartości
Value Stream Mapping VSM
Podstawowe narzędzie do obrazowania stanu obecnego procesów oraz identyfikacji miejsc ich optymalizacji
Celem warsztatów jest:
- zdobycie przez uczestników praktycznej umiejętności tworzenia Mapy Strumienia Wartości,
- umiejętność identyfikacji marnotrawstw w celu optymalizacji procesów,
- umiejętność tworzenia Mapy Stanu Przyszłego,
- zapoznanie się z technikami i narzędziami optymalizacji procesów.
Warsztaty skierowane do:
- kierownictwa wyższego oraz średniego szczebla, zarządzających projektami,
- osób odpowiedzialnych za podnoszenie efektywności firm, liderów zmian, odpowiedzialnych za poszczególne obszary,
- odpowiedzialnych za logistykę, zarządzanie produkcją, administrację biurową, obsługę klienta.
Program warsztatów:
1. Mapowanie Strumienia Wartości (Value Stream Mapping) – do czego służy?
- Wartość dodana – czego chce klient,
- Strumień wartości – ujęcie procesowe,
- Efektywność ujęcia całościowego procesu,
- Typy marnotrawstwa – czym są i jak je zobaczyć,
- Strumień wartości a struktury organizacyjne przedsiębiorstw.
2. Mapowanie Strumienia Wartości – jak to wygląda?
- Mapowanie strumienia – na podstawie przykładu (case study),
- Symbole stosowane w mapach VSM,
- Co to jest czas taktu, czas cyklu, czas przejścia – jak je liczyć?
3. Metodologia tworzenia Mapy Strumienia Wartości.
- Mapa Stanu Obecnego – na podstawie przykładu (case study),
- Identyfikacja marnotrawstw oraz obszarów do usprawnienia – jak czytać dane z mapy,
- Idea przepływu jednej sztuki i balansowania pracy,
- Techniki optymalizacji przepływu: KANBAN system ciągniony (PULL), supermarkety, sekwencja,
- Mapa Stanu Przyszłego – na podstawie przykładu (case study).
4. Stworzenie Mapy Strumienia Wartości – rzeczywistego procesu (wybranego przez uczestników).
5. Tworzenie planu działań na podstawie Mapy Strumienia Wartości.
6. Jak stosować Mapy Strumienia Wartości w biurach, usługach czy administracji?
7. Podsumowanie warsztatów, pytania i odpowiedzi.
Korzyści:
Uczestnicy po przejściu warsztatów:
- nabywają umiejętność samodzielnego wykonywania Mapy Strumienia Wartości,
- potrafią zidentyfikować marnotrawstwa w organizacji poprzez Mapę Strumienia Wartości,
- generują pomysły na optymalizację procesów za pomocą Mapy Stanu Przyszłego,
- nabywają umiejętność postrzegania wszystkich działań jako proces, w którym jest dostawca oraz klient (także wewnętrzny).
Grupa: 15 - 20 osób
W sprawie organizacji szkolenia zamkniętego zapraszamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów.
Terminy oraz ceny szkoleń otwartych z powyższego zakresu są podane w zakładce terminy szkoleń.